Thursday, January 13, 2011

Mee Goreng sebagai menu sarapan

Mee Goreng dengan homemade jerok cili (pinggan tu dpat free bila membeli serbuk pencuci Daia
Hari ni Mak G buatkan mee goreng untuk sarapan....ermmmm rasanya...hanya dapat "OK" saja dari CEO di rumah ni....bila tanya si Azri, dia kata...entahla..biasa aja.
So ini la resepi nya...end product...ikut tastebuds masing masing ye.
Bahan-bahan
 1 pkt - mee kuning (brand yang bagus ialah Kak Mah)
1 biji - bawang besar di hiris nipis
3 ulas - bawang putih dititik dan racek 
1.5 sudu besar - cili kering yang dikisar
1 sudu besar - sos tiram
1 sudu besar -  Udang kering yang telah di kisar 
Sedikit sawi dan taugeh sebagai aksesori tambahan....
Sedikit daging atau ayam or sotong or udang or fishcake sebagai perencah.
Kicap pekat, gula dan kiub ayam, semua bahan bahan ini di letak mengikut citarasa si tukang masak.
Cara-cara
 Memula of course...kenala ada kuali.
Panaskan minyak sedikit dan start tumis bawang besar dah agak layu, baru masukkan bawang putih.dengan api yang sederhana. kacau sebentar dan masukkan udang kering dan cili..kalau nak pedas...tambahla cili tu, tapi kalau pedas sangat..tak sedap la. Kacau lagi dan  ingat...jangan nyanyi2 kat dapur...masukkan la perencah, slalunya masukkan daging dulu, sebab daging lambat nak masak. Kacau lagi dan masukkan la kicap...agak agak la...jangan ikut perasaan dan dituang kicap tu banyak banyak...biar sederhana. Masukkan sos tiram, gula pun sedikit sedikit ye.
Ok, bila agak agak (semua main agak aja dalam memasak ni) daging dah lembut, teruskan masuk lain lain perencah dan sayur  tadi, tujuan nya supaya semuanya masak dan mee lambat basi.
bila sayur dah setengah masak...barula di masukkan mee...mee tu di basuh sedikit ye, agar hilang rasa kapurnya....dengan api yang rendah, kacaula mee bersama sama bahan yang telah pun berada menanti didalam kuali tu.
Rasa apa apa yang patut...garamnya (selalu Mak G tak letak garam, kicap dah masin mee pun ada garamnya) Mesti ada rasa pedas sedikit masin sedikit dan manis sedikit....it all depends on the cook...jangan terlalu sangat ikut resepi, resepi hanyala guide....kita yang masak so kita yang control.....
Jangan cakap memasak tu leceh, sebab bila kita dapat hasil yang baik, kita akan rasa happy bangat!!!! dan kita akan terus ingin mencuba one recipe after another......
So Selamat mencuba.....

No comments:

Post a Comment